onsdag 19 december 2007

Sociala medier

Jag har verkligen lärt mig jättemycket. Tacktack! När det gäller vissa områden började jag på noll, på andra hade jag lite kunskap. Jag har gillat att arbeta självständigt, delvis för att jag van vid det, men också för att jag har tvingats att tränga in i okända världar utan att från början ha förstått VARFÖR.
Nu förstår jag att det är DÄRFÖR! Därför att "sociala medier" är något väldigt nytt, outvecklat och outforskat här i Sverige.
Ibland har det dock varit svårt. Jag inte kunnat formulera frågor utifrån vad jag ville ha reda på.
Jag erkänner.... jag har inte lärt mig att pinga!!!
Det har kännts frustrerande eftersom vissa smådelar av momenten har t ex handlat om att klistra in rätt kod på rätt ställe. Och gör man det inte rätt så blir det FEL!!! Alltså inte nästan rätt, eller att det går att felsöka bakåt...
Det finns säkert mycket i det här som är självklart för många....
Jag kan bara ta min son som exempel, 23 år gammal, som kan allt på ett självklart sätt. Och kan han inte så tar han reda på det.
Jag vill verkligen inte ursäkta mig för något Very Happy men som sagt, frustrationen.......
Jag är själv på sätt och vis född direkt in i datavärlden. På 50-talet jobbade min pappa på IBM i Vällingby. När de stängde där flyttade han till IBM i Järfälla. Jag kommer alltså ihåg de gigantiskt stora glasväggade rummen, där tekniker iklädda vita rockar, vit mössa och vita tossor på fötterna, gick omkring med viktiga miner och anteckningsblock. Inte undra på att jag kanske har lite blandade känslor inför när saker går fel......
I 30 år av mitt vuxna liv har jag arbetat som fotograf, och det är ett synnerligen tekniskt yrke, och teknik, form och innehåll går för mig alltid hand i hand. Här ligger en annan frustration....
Det finns en fin demokratisk tanke med att internet är öppet för alla. Jag gillar verkligen det!!!
Men det är väldigt lågt i tak när vi vill diskutera kvalitet. Tex varför är det så mycket som är fult!!!? Varför är det så mycket som är ologiskt strukturerat, varför är så många sidor så långsamma........
Det verkar finnas en allmänt utbredd synpukt att om det är lite fult, så är det mer äkta och sannt....
Nu sticker jag nog ut hakan för mycket, och jag tänker inte hamna i försvarsposition, för det finns inget som är rätt och fel när det gäller det här. Jag efterlyser bara en diskussion.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post

Inga kommentarer: