tisdag 25 december 2007

Juldagsmorgon i Kronobergshäktet

I morse sjöng jag på Kronobergshäktet.
Vad är det egentligen som gör att det går illa för vissa människor, men inte för andra. Hur mycket beror på slumpen, ödet, på otur, på gener eller på den sociala bakgrunden?
Jag tror inte att man enkelt kan säga att han får väl skylla sig själv.

Prästen pratade om att livet ÄR hårt ibland. Att livet ALDRIG blir som man tänkt sig. Men att även om livet inte blir som man tänkt sig så blir det ganska bra ändå. Hon pratade också om olika sätt att skydda sig...... att skydda sitt hjärta, att behålla sin integritet..... Om att göra sällskap med det lilla barnet i sig...... att våga se det.....

Jag har ingen aning om vad dessa män sitter häktade för, men jag blev berörd av att se att de blev berörda av orden.....
Som fotograf har jag ett tränat öga att iakta i smyg..... Jag kikade över notbladen och såg hur de hårda grabbarna torkade tårarna när vi sjöng Stilla natt.

1 kommentar: