fredag 21 december 2007

Jan Cederquist

I början på december hade jag den lyxiga förmånen att vara med om en
tre timmar lång föreläsning med den månfaldigt prisbelönte copyn och författaren Jan Cederquist.
Han är en levande legend i reklamvärlden. Han började som flygare i USA! hamnade på Gumaelius reklambyrå för att till slut bilda "Hall och Cederquist". Reklambyrån alla talade om.

Björn Stolth, vår prefekt på GI-IHR, får något fuktigt i ögonen så fort ha talar om olika kampanjer Jan Cederquist var involverad i.
Wasabröds kampanj "Du är vad du äter" från 70-talet är Björns favorit.
Cederquist bjöd generöst på sina tankar om reklam, om förhållande till reklam, och etik och reklam och om inspiration och kreativitet.

Några lästips
Slumpen är ingen tillfällighet
Reklown

några föreläsningsanteckningar....
lix
läsbarhetsindex
ett sätt att analysera en text för att se hur lättläst - svårläst den är
alla ord på mer än 6 bokstäver räknas som svåra
antalet ord per mening genomsnitt 1 siffra
ord som har mer än 6 bokstäver % 1 % siffra
% svåra ord+antal ord per mening Lixtalet
skriv enkelt!
var sparsam med bisatser
en tanke en mening
ett sammanhang en paragraf

Inga kommentarer: