lördag 8 december 2007

Interaktivitet

Hur skapar man interaktivitet?
Enligt Wikipedia betyder interaktiv samverkan, samspel; process där grupper eller individer genom sitt handlande ömsesidigt påverkar varandra. Påverkan kan förmedlas via språk, gester, handlande, symboler etc. Interaktion kan även förekomma mellan människa och maskin som till exempel i datorspel.Det kan även vara en social interaktion. Mötet mellan människor. Men det kan även vara kontakten mellan företag i ett företagsnätverk.

Jag bjuder in till digital och social interaktivitet/samtal här på min blogg. Välj ett ämne då diskuterar vi!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Susanne!
Tack för en fin blogg med intressanta inlägg. Härligt att du bjuder in till lite digitalt och socialt interaktivitet! Jag är själva ganska sugen på at 'dialogisera' lite på min blogg och har just gjort ett inlägg om relationen mellan människor i social networking. Jag blev inspirerat av Simon Winter's föreläsning på GIICOD och våra reflektioner runt 'friends' beteckningen i den virtuella- kontra den 'riktiga' världen. Jag tycker det är intressant att många bloggare är villiga att lägga ut sina innersta reflektioner och känslor på deras blogg till läsare de inte känner till. Jag fik en fin kommentar på mitt inlägg från 'Lomig', som bl.a. skrev så här : "Communication between two persons involve about 80% of non-verbal communication (behaviour, looks, gestures, tone of voice, and so on) and 20% verbal. In real life, the communication is very much influenced by the non-verbal part. On the net, and virtual stuff, you get only the verbal part. So i would define the virual relationship as a very “intellectual” one, based on ideas more than feelings."
Jag tror Lomig har en bra point i detta. När man plötsligt inte har andra möjligheter för att kommunicera än genom det skrivna språket, kan man fokusera 100 % på denna del av kommunikationen. Dessutom kan man redogöra för sina tänker helt monologisk utan direkt feedback och påtvungna pauser i form av frågor och annan non-verbal kommunikation – också betecknat som ’brus’- och detta aspekt skapar en tid till reflektion på et djupare plan, än när man konversera ute i verkligheten. Jag måste erkänna att jag var lite tvekande i början av GIICOD kursen, när vi fick som uppgift att göra en blogg. Jag viste inte vad jag skulle skriva om alls, och jag tyckte att blogging kändes lite jobbigt! – Men efter att ha’ kastat mig ut i det bloggande livet ändå, har jag börjat att tycka mera och mera om det. Den intellektuella interaktion man kan ha’ mellan människor på nätet är helt unik och känns mycket fruktbar.
Välkommen till interaktion på min blogg : virturality.wordpress.com.
// Din virtureella kurskompis